Συνοπτική παρουσίαση μαθημάτων

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Περιεχόμενο μαθήματος

Ο σκοπός του παρόντος προπαρασκευαστικού μαθήματος είναι η κατανόηση των βασικών λόγων που οδηγούν στην αποτυχία του μηχανισμού της αγοράς καθώς και η ανάλυση των κρατικών παρεμβάσεων που στοχεύουν στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Πιο συγκεκριμένα θα εστιάσουμε την ανάλυσή μας σε θέματα όπως οι εξωτερικές επιδράσεις, τα δημόσια αγαθά, οι μη-ανταγωνιστικές αγορές και η ασύμμετρη πληροφόρηση.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  • Εισαγωγή – Οικονομικά της Ευημερίας
  • Εξωτερικές επιδράσεις
  • Δημόσια αγαθά
  • Μη-ανταγωνιστικές αγορές
  • Ασύμμετρη πληροφόρηση

 

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές θα πρέπει:

●      κατανοούν τους λόγους αποτυχίας του μηχανισμού της αγοράς,

●      αναλύουν τις κρατικές παρεμβάσεις που αποσκοπούν στη διόρθωση των αποτυχιών της αγοράς.

Περιεχόμενο μαθήματος

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει με τρόπο συνοπτικό, τις βασικές μαθηματικές τεχνικές και στατιστικές μεθόδους που είναι απαραίτητες για την κατανόηση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, και του ανταγωνισμού.

Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές των μαθηματικών και των στατιστικών μεθόδων και μαθαίνουν πώς να εφαρμόζουν αυτές τις τεχνικές σε πρακτικά προβλήματα που αφορούν την οικονομία και τις επιχειρήσεις.

Οι εν λόγω μαθηματικές τεχνικές και στατιστικές μέθοδοι είναι κρίσιμες για τους επαγγελματίες του χώρου της οικονομίας και των επιχειρήσεων, καθώς τους παρέχουν τα εργαλεία για την ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων, την πρόβλεψη των τάσεων και των μελλοντικών εξελίξεων και την υποστήριξη στη λήψη αποφάσεων για την οικονομική δραστηριότητα και την απόδοση των επιχειρήσεων με βάση την πληροφορία.

Πέραν της προφανούς αυτοτελούς αξίας των γνώσεων που παρέχονται στο πλαίσιο του μαθήματος, οι γνώσεις αυτές δημιουργούν ισχυρό υπόβαθρο για την σε βάθος κατανόηση άλλων μαθημάτων του Προγράμματος.

Εν συνόλω, μέσω του μαθήματος αυτού, οι φοιτητές αποκτούν τις απαραίτητες δεξιότητες για να γίνουν αποτελεσματικοί αναλυτές και λήπτες αποφάσεων στον οικονομικό τομέα.

Μαθησιακά Αποτελέσματα:

  • Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν τις βασικές έννοιες και μεθόδους της στατιστικής, όπως κατανομή πιθανοτήτων, δειγματοληψία, υποθέσεις, στατιστικά τεστ και εκτιμητές.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να συλλέγουν, να οργανώνουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν δεδομένα χρησιμοποιώντας κατάλληλες στατιστικές τεχνικές.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τεχνικές συμπερασματολογίας για να λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τα δεδομένα.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να διατυπώνουν και να ελέγχουν υποθέσεις χρησιμοποιώντας κατάλληλα στατιστικά τεστ.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης με σαφήνεια και ακρίβεια, χρησιμοποιώντας πίνακες, γραφήματα και άλλες οπτικές αναπαραστάσεις.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν και να χρησιμοποιούν μαθηματικά εργαλεία, όπως διαφορικούς και ολοκληρωτικούς λογισμούς, για την ανάλυση οικονομικών προβλημάτων.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να αναπτύσσουν και να αναλύουν οικονομικά μοντέλα που περιγράφουν τη συμπεριφορά των αγορών, των καταναλωτών και των επιχειρήσεων.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να εφαρμόζουν τεχνικές βελτιστοποίησης για την επίλυση οικονομικών προβλημάτων, όπως ο προσδιορισμός της βέλτιστης κατανάλωσης ή παραγωγής.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν τις βασικές αρχές της στατικής και δυναμικής ανάλυσης και να μπορούν να τις εφαρμόζουν σε οικονομικά μοντέλα.

Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να αναλύουν την ισορροπία και τη σταθερότητα των οικονομικών συστημάτων και να κατανοούν τις επιπτώσεις των αλλαγών στις παραμέτρους του μοντέλου.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Α ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Περιεχόμενο μαθήματος

Το παρόν μάθημα καλύπτει θέματα όπως, η θεωρία καταναλωτή, η θεωρία παραγωγού, η θεωρία παιγνίων, η ανάλυση των μορφών αγοράς και η συμπεριφορική οικονομική.  Ένα σημαντικό μέρος του μαθήματος είναι αφιερωμένο στη μελέτη της ορθολογικής λήψης αποφάσεων και στη μοντελοποίηση των συναφών προβλημάτων. Επίσης, αναλύεται το πώς οι μεμονωμένες οικονομικές αποφάσεις αλληλεπιδρούν σε αγορές με διάφορους βαθμούς ανταγωνισμού, δίνοντας ουσιαστική προσοχή στα συγκριτικά αποτελέσματα κοινωνικής ευημερίας που παράγονται από τις διάφορες μορφές της αγοράς.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

1) Η Αγορά

2) Ζήτηση και Χρησιμότητα

3) Ζήτηση Αγοράς και Ισορροπία

4) Μεγιστοποίηση Κέρδους και Καμπύλες Κόστους

5) Προσφορά

6) Μονοπωλιακή  Αγορά

7) Ολιγοπώλιο

8) Θεωρία Παιγνίων

9) Συμπεριφορική Οικονομική

10) Ανταλλαγή και Παραγωγή

 

Μετά την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές θα πρέπει:

  • κατανοούν την έννοια της χρησιμότητας,
  • αναλύουν τη διαδικασία αριστοποίησης των επιλογών των καταναλωτών,
  • εξηγούν το αποτέλεσμα υποκατάστασης και εισοδήματος,
  • αναλύουν την έννοια του πλεονάσματος του καταναλωτή,
  • κατανοούν τη διαδικασία μεγιστοποίησης του κέρδους,
  • κατανοούν τη σχέση της μακροχρόνιας και της βραχυχρόνιας περιόδου με το κόστος της επιχείρησης,
  • αναλύουν τη συμπεριφορά μιας πλήρους ανταγωνιστικής επιχείρησης,
  • κατανοούν η διαδικασία μεγιστοποίησης των κερδών σε μια μονοπωλιακή αγορά,
  • αναλύουν τη διαδικασία της ολιγοπωλιακής τιμολόγησης μέσω της χρήσης εργαλείων της θεωρίας παιγνίων
  • κατανοούν τα βασικά στοιχεία της οικονομικής της ευημερίας.

 

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα καλύπτει σε βάθος τις παρακάτω θεματικές ενότητες, οι οποίες κατανέμονται βάσει της ύλης που διδάσκεται σε εβδομαδιαία βάση:

  1. Εισαγωγή στη βιομηχανική οργάνωση
  2. Διάκριση τιμών
  3. Διαφοροποίηση προϊόντος
  4. Διαφήμιση και πληροφόρηση
  5. Αποτυχία αγοράς, πολιτική ανταγωνισμού και ρυθμιστική πολιτική
  6. Ρύθμιση τιμής
  7. Σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων σε κάθετα σχετιζόμενες αγορές
  8. Ρύθμιση εισόδου και τιμολόγηση πρόσβασης σε κάθετα σχετιζόμενες αγορές
  9. Ρυθμιστική πολιτική στην πράξη: Δικτυακές αγορές
  10. Η ρύθμιση από την οπτική των ρυθμιστών

 

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν και να εφαρμόσουν τις βασικές αρχές της βιομηχανικής οργάνωσης για την άσκηση δημόσιας πολιτικής μέσω της πολιτικής ανταγωνισμού και της ρυθμιστικής πολιτικής. Πιο συγκεκριμένα, μέσω των τεχνικών περιγραφικής, διαγραμματικής και μαθηματικής παρουσίασης, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τα βασικά μεθοδολογικά εργαλεία της βιομηχανικής οργάνωσης
  • Εφαρμόζουν προηγμένες τεχνικές τιμολόγησης, όπως η διάκριση τιμών, καθώς και στρατηγικές διαφοροποίησης προϊόντος
  • Αντιλαμβάνονται τη σημασία της διαφήμισης και της πληροφόρησης στη λήψη στρατηγικών αποφάσεων
  • Ερμηνεύουν την ισορροπία σε μία αγορά σε όρους στατικής αποδοτικότητας (κέρδη επιχειρήσεων, πλεόνασμα καταναλωτή, κοινωνική ευημερία, κλπ)
  • Προσδιορίζουν την ανάγκη για κρατική παρέμβαση μέσω άσκησης πολιτικής ανταγωνισμού και ρυθμιστικής πολιτικής
  • Κατανοούν τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ της πολιτικής ανταγωνισμού και της ρυθμιστικής πολιτικής
  • Προσδιορίζουν τη βέλτιστη ρυθμιστική πολιτική σε όρους τιμολόγησης
  • Προσδιορίζουν τη βέλτιστη ρυθμιστική πολιτική σε κάθετα σχετιζόμενες αγορές
Περιεχόμενο μαθήματος: Το συγκεκριμένο μάθημα, επικεντρώνεται στη μελέτη των οικονομικών θεωριών και πρακτικών που σχετίζονται με την πολιτική ανταγωνισμού και τη ρύθμιση των αγορών. Περιλαμβάνει την ανάλυση των δομών της αγοράς, των μορφών και των επιπτώσεων της μονοπωλιακής και ολιγοπωλιακής συμπεριφοράς, καθώς και τη μελέτη των συγχωνεύσεων και εξαγορών. Το μάθημα εξετάζει επίσης τις πολιτικές και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι ρυθμιστικές αρχές για την προώθηση του ανταγωνισμού και την αποτροπή αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών, όπως οι κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και οι καρτέλ. Οι φοιτητές θα αναλύσουν πραγματικές περιπτώσεις και θα χρησιμοποιήσουν οικονομετρικά και ποσοτικά μοντέλα για να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις των πολιτικών ανταγωνισμού στην οικονομία και την κοινωνία. Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης
  1. Εισαγωγή στην πολιτική ανταγωνισμού, εργαλεία, μέθοδοι, στόχος
  2. Αποτελεσματικότητα και τεχνική πρόοδος, μονοπώλιο έναντι ανταγωνισμού, απώλεια ευημερίας από το μονοπώλιο
  3. Ορισμός αγοράς, τεστ SSNIP, ποσοτικές τεχνικές για την οριοθέτηση σχετικών αγορών
  4. Ολιγοπώλιο, συμπαιγνία και αντιμονοπωλιακή συμφωνία, θεωρία παιγνίων, ρητή συμπαιγνία, σιωπηρή συμπαιγνία, πρόγραμμα επιείκειας, μελέτες περιπτώσεων
  5. Δομή αγοράς και στρατηγικός ανταγωνισμός, συγκέντρωση, θεωρία δεσπόζουσας επιχείρησης, δυνατότητα αμφισβήτησης
  6. Συγχωνεύσεις, οριζόντιες συγχωνεύσεις, Κάθετες συγχωνεύσεις, συγχωνεύσεις ομίλων ετερογενών δραστηριοτήτων, αντιανταγωνιστικά αποτελέσματα, μελέτες περιπτώσεων
  7. Κάθετες σχέσεις, αποκλειστικές συναλλαγές, διατήρηση τιμής μεταπώλησης, αποκλειστικές γεωγραφικές περιοχές
  8. Θεωρία φυσικού μονοπωλίου, απώλεια ευημερίας του μονοπωλίου, x-αναποτελεσματικότητα, ρυθμιστικά εργαλεία (ρύθμιση ανώτατου ορίου τιμών, κανονισμός ποσοστού απόδοσης)
  9. Μονοπώληση και διακρίσεις τιμών, μέτρηση μονοπωλιακής ισχύος, πρόθεση μονοπωλίου, «δόγμα ουσιώδους διευκόλυνσης»
  10. Δέσμευση, ομαδοποίηση, επιδράσεις δικτύου, κόστος μεταστροφής, μελέτες περιπτώσεων
  11. Προσφορά franchise, διαγωνισμός στο στάδιο της προσφοράς, συμβατικές ρυθμίσεις
  12. Παρουσίαση περιπτωσιολογικών μελετών και συζήτηση επιλεγμένων εφαρμοσμένων θεμάτων. Τελική επισκόπηση.
  Μαθησιακά αποτελέσματα: Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος είναι: Η εξοικείωση των φοιτητών με την έννοια της ρύθμισης και των αντιμονοπωλιακών πολιτικών σε μια δομή αγοράς που δεν είναι ανταγωνιστική Η εξοικείωση των φοιτητών με την έννοια του κόστους και των στρατηγικών τιμολόγησης σε κλάδους με σημαντική ισχύ στην αγορά Να αναλύσει τη συμπεριφορά, τη στρατηγική και τους στόχους των επιχειρήσεων σε ένα μη ανταγωνιστικό περιβάλλον • Να παρέχει γνώσεις για το πώς εφαρμόζεται η νομοθεσία περί ανταγωνισμού σε αντιανταγωνιστική συμπεριφορά • Να παρέχει στους φοιτητές τα απαραίτητα εργαλεία διαγωνισμού ώστε να μπορούν να τα εφαρμόσουν στην πράξη • Να παρέχει μελέτες περιπτώσεων που θα υποστηρίξουν τη θεωρητική ανάλυση και θα ενισχύσουν τη διαίσθηση και την αντίληψη των φοιτητών σε θέματα αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως:  
  • Τι καθορίζει την έκταση του ανταγωνισμού;
  • Ποια είναι η επίδραση του αριθμού των επιχειρήσεων στις τιμές, τις επενδύσεις και την ποικιλία προϊόντων;
  • Ποιες συνθήκες του κλάδου ευνοούν τη δημιουργία καρτέλ;
  • Υπό ποιες συνθήκες ένας κλάδος κυριαρχείται από μια επιχείρηση;
  • Πώς εφαρμόζεται το δίκαιο του ανταγωνισμού στις αντιμονοπωλιακές υποθέσεις; Ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς;

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα αυτό παρέχει μια διεξοδική παρουσίαση των ποσοτικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται στα Οικονομικά για τον προσδιορισμό της συμπεριφοράς πολλών οικονομικών ζητημάτων. Πράγματι, κάθε οικονομικό ζήτημα αποτελείται από δύο βασικά μέρη: α) το θεωρητικό και β) το εμπειρικό μέρος. Το θεωρητικό μέρος περιγράφει πώς αναμένεται να συμπεριφερθεί το φαινόμενο, ενώ το εμπειρικό μέρος προσπαθεί να επαληθεύσει τη συμπεριφορά του στην πράξη χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα. Σαφώς, κάθε μέρος έχει τον ρόλο του και τη συμβολή του στα Οικονομικά, αλλά χωρίς ποσοτική ανάλυση, είναι αδύνατο να επαληθευτεί η εγκυρότητα των οικονομικών/χρηματοοικονομικών θεωριών. Έτσι, αυτό το μάθημα είναι πολύ σημαντικό γιατί θα βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η ποσοτική ανάλυση στα Οικονομικά όσον αφορά την ανάλυση δεδομένων και την εκτίμηση των γραμμικών σχέσεων μεταξύ πολλών μεταβλητών. Τα εργαλεία που θα μάθουν οι μαθητές σε αυτό το μάθημα θα τους επιτρέψουν να αναλύσουν δεδομένα και να εξαγάγουν συμπεράσματα πολιτικής.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Εισαγωγή στην Οικονομετρία
  2. Στατιστική Τυχαία μεταβλητή και Κατανομές
  3. Στατιστική Αναφορά και Έλεγχοι Υποθέσεων
  4. Απλό Γραμμικό Υπόδειγμα Συντελεστής συσχέτισης, ιδιότητες και στατικό έλεγχο Υποθέσεις απλού γραμμικού υποδείγματος Εκτίμηση OLS και Ιδιότητες εκτιμητών  Συντελεστής Προσδιορισμού Στατιστική αναφορά και έλεγχοι Πρόβλεψη
  5. Πολλαπλό Γραμμικό Υπόδειγμα Παρουσίαση υποδείγματος και Εκτίμηση Παρουσίαση με άλγεβρα μητρών και OLS εκτίμηση καθώς και MLE εκτίμηση Συντελεστής Προσδιορισμού και προσαρμοσμένος Συντελεστής Προσδιορισμού Συντελεστής Μερικής Συσχέτισης Στατιστικοί αναφορά στις παραμέτρους του υποδείγματος Ανάλυση Διακύμανσης Ταυτόχρονοι Στατιστικοί Έλεγχοι Πρόβλεψη

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος,  ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλύει δεδομένα, να μελετά τη συμπεριφορά φαινομένων, να σχηματίζει προβλέψεις και να λαμβάνει αποφάσεις.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Β ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Περιεχόμενο μαθήματος:

 Το μάθημα στοχεύει να παράσχει στους φοιτητές την απαραίτητη γνώση ώστε να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις σε ένα ταχέως εξελισσόμενο και μεταβαλλόμενο διεθνές περιβάλλον. Το μάθημα περιλαμβάνει τη διδασκαλία των βασικών θεωριών, των εργαλείων και των τεχνικών στο εταιρικό, ανταγωνιστικό διεθνές σκηνικό. Η ραχοκοκαλιά αφορά τη στρατηγική ανάλυση, την ανάπτυξη στρατηγικής, τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και την εφαρμογή της στρατηγικής. Οι φοιτητές ενθαρρύνονται να αναλύουν και να σκέπτονται κριτικά αλλά και να εφαρμόζουν τις διδαχθείσες έννοιες και εργαλεία.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Αναγκαιότητα στρατηγικής, έννοια στρατηγικού μάνατζμεντ
  2. Στρατηγική τοποθέτηση της επιχείρησης: ανάλυση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος, στρατηγική αποστολή και όραμα μιας επιχείρησης
  3. Στρατηγική σε επιχειρηματικό επίπεδο – Στρατηγική ανάπτυξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
  4. Στρατηγική σε επίπεδο ομίλου – Στρατηγικές Συρρίκνωσης, Σταθερότητας και Ανάπτυξης (στρατηγικές διαφοροποίησης, κάθετη και οριζόντια ολοκλήρωση)
  5. Μέθοδοι εφαρμογής στρατηγικών επιχειρήσεων: Εξαγορές, συγχωνεύσεις, δικαιόχρηση, συμβόλαια διαχείρισης, άμεσες επενδύσεις, στρατηγικές συμμαχίες, κοινοπραξίες.
  6. Εφαρμογή της στρατηγικής στην πράξη: Δομές, διαδικασίες, διαχείριση στρατηγικών αλλαγών

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να έχουν τις γνώσεις ώστε να μπορούν να:

  • περιγράφουν τις βασικές έννοιες της στρατηγικής και τη σπουδαιότητα χάραξης στρατηγικής για τις επιχειρήσεις
  • περιγράφουν τις βασικές στρατηγικές επιλογές για την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος μιας επιχείρησης.
  • περιγράφουν τις επιχειρηματικές στρατηγικές των επιχειρήσεων.
  • εφαρμόζουν στην πράξη τις διδαχθείσες έννοιες και τεχνικές σε πραγματικά παραδείγματα επιχειρήσεων (case studies), μέσα από ομαδική εργασία.
  • διακρίνουν και να εξηγούν τις εναλλακτικές στρατηγικές ανάπτυξης μιας επιχείρησης και τις μεθόδους εφαρμογής της. Ικανότητες ώστε να μπορούν να:
  • αναλύουν τόσο το εξωτερικό όσο και το εσωτερικό περιβάλλον μιας επιχείρησης και να εφαρμόζουν τα αντίστοιχα μοντέλα ανάλυσης περιβάλλοντος σε πραγματικές περιπτώσεις επιχειρήσεων.
  • αναπτύσσουν στρατηγικό πλάνο για μια επιχείρηση και να προτείνουν στρατηγικές επιλογές στα πλαίσια μελέτης επιχειρήσεων

 

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει τους συμμετέχοντες στην έννοια της Οικονομικής για Διοικητικά Στελέχη.  Σκοπός του μαθήματος είναι η ενίσχυση του γνωστικού υπόβαθρου στην οικονομική θεωρία και στις αλληλεπιδράσεις που αυτή έχει στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον. Η διδασκαλία επικεντρώνεται στο επίπεδο της ανάλυσης και επιπλέον γίνεται εκτενής αναφορά στα πρακτικά ζητήματα επιχειρησιακών αποφάσεων. Βασική επιδίωξη του μαθήματος είναι τα διοικητικά στελέχη να είναι σε θέση να προβούν στη λήψη αποφάσεων με γνώμονα το οικονομικό περιβάλλον (εγχώριο, περιφερειακό και παγκόσμιο) με τη χρήση Power Business Intelligence (ΒΙ). Επιπλέον, με το συγκεκριμένο μάθημα έχει στόχο να παρουσιάσει:

α) τις σχέσεις που διασυνδέουν τα κύρια μακροοικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες οικονομίες,

β) τα χαρακτηριστικά της κρατικής οικονομικής πολιτικής στο πλαίσιο της ρύθμισης του οικονομικού κύκλου και

γ) της επίδρασης όλων αυτών στις επιχειρήσεις.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Οικονομικές έννοιες και οικοσύστημα αγορών
  2. Λήψη οικονομικών αποφάσεων, βασικά οικονομικά μεγέθη [Χρήση Power BI]
  3. Ανάλυση αγορών και συνθήκες ανταγωνισμού.
  4. Επιχειρηματικό περιβάλλον
  5. αποφάσεις καταναλωτή, κατανάλωση, αποταμίευση, ζήτηση, ελαστικότητα
  6. αποφάσεις επιχειρήσεων, μορφές κόστους, κέρδος
  7. επιχειρήσεις & βασικές δομές αγοράς, τέλειος ανταγωνισμός, μονοπώλιο, ατελής ανταγωνισμός [Χρήση Power BI]
  8. Διαχείριση οικονομικών αποφάσεων
  9. Ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς–υποδείγματα κατανάλωσης
  10. Ανάλυση της επενδυτικής συμπεριφοράς των

Μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν τις βασικές οικονομικές αρχές και θεωρίες, όπως προσφορά και ζήτηση, αγοραστική ισορροπία, και ελαστικότητα.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να συλλέγουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν οικονομικά δεδομένα για τη λήψη διοικητικών αποφάσεων.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν οικονομικά μοντέλα για τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να κατανοούν τις έννοιες της διαχείρισης πόρων και της κατανομής των περιορισμένων πόρων εντός μιας επιχείρησης.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλύουν τις αγορές και τις βιομηχανίες για να εντοπίζουν ευκαιρίες και απειλές.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να μπορούν να ερμηνεύουν χρηματοοικονομικές καταστάσεις και να πραγματοποιούν χρηματοοικονομική ανάλυση.
  • Οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται οικονομικούς κινδύνους.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα αυτό αντιμετωπίζει μετωπικά την πρόκληση της ρύθμισης των πλατφορμών και των οικοσυστημάτων, επανεξετάζοντας τα οικονομικά, στρατηγικά και νομικά θεμέλια που μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε και να αποκαθιστούμε ζητήματα κυριαρχίας και ανταγωνισμού, και αντιμετωπίζοντας ζητήματα σχετικά με την κατάλληλη αντίληψη και τα όρια του δικαίου.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Ρύθμιση της ψηφιακής οικονομίας: Οικοσυστήματα, Δίκαιο Ανταγωνισμού και Ρύθμιση
  2. Θεωρίες βλάβης στα ψηφιακά οικοσυστήματα I
  3. Θεωρίες βλάβης στα ψηφιακά οικοσυστήματα ΙΙ
  4. Πρακτικές εκμετάλλευσης και αποκλεισμού και παράμετροι ανταγωνισμού που δεν σχετίζονται με τις τιμές (έμφαση στα δεδομένα και την ιδιωτική ζωή)
  5. Ρύθμιση της ψηφιακής οικονομίας: Η (αυτο)ρυθμιστική εναλλακτική(ες) Ι
  6. Ρύθμιση της ψηφιακής οικονομίας: Η (αυτο)ρυθμιστική εναλλακτική(ες) λύση(ες) II
  7. Τα νέα σύνορα του ανταγωνισμού και της ρύθμισης στα ψηφιακά οικοσυστήματα
  8. Προβλήματα ανταγωνισμού στις αγορές πλατφορμών
  9. Ορισμός της αγοράς των αγορών πλατφόρμας
  10. Οικονομικά εργαλεία για την αξιολόγηση των θεωριών βλάβης στις αγορές πλατφορμών

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τις οικονομικές αρχές επιβολής του ανταγωνισμού
  • Κατανοούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αγορών πλατφόρμας
  • Αξιολογούν τα οικονομικά εργαλεία της λειτουργίας και της δομής της αγοράς των αγορών πλατφόρμας.

Περιεχόμενο μαθήματος:

 

Το μάθημα δίνει έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και γνώσεων για την ανάλυση και αξιοποίηση μεγάλων όγκων δεδομένων (big data) σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Το περιεχόμενο του μαθήματος καλύπτει βασικές και προχωρημένες τεχνικές επεξεργασίας δεδομένων, όπως η εξόρυξη δεδομένων, οι αλγόριθμοι μηχανικής μάθησης και οι τεχνικές πρόβλεψης. Οι φοιτητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σύγχρονα εργαλεία και πλατφόρμες ανάλυσης δεδομένων, όπως το Hadoop, το Spark και το TensorFlow, για την επεξεργασία και ανάλυση μεγάλων δεδομένων σε κλίμακα. Επιπλέον, το μάθημα καλύπτει θέματα που αφορούν την αποθήκευση, διαχείριση και ασφάλεια των δεδομένων, καθώς και τις εφαρμογές τους σε διάφορους τομείς όπως η επιχειρηματική ανάλυση, η υγειονομική περίθαλψη και οι κοινωνικές επιστήμες. Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναπτύσσουν και να υλοποιούν στρατηγικές που βασίζονται σε δεδομένα, προσφέροντας πολύτιμες γνώσεις και προγνωστικές αναλύσεις για τη λήψη επιχειρηματικών αποφάσεων.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

 

  1. Εισαγωγή στην ανάλυση δεδομένων και στα Μεγάλα Δεδομένα: χαρακτηριστικά και σημασία των μεγάλων δεδομένων στην οικονομική επιστήμη.
  2. Αρχιτεκτονικές για τη συλλογή, ανάλυση και αποθήκευση μεγάλων δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των βάσεων δεδομένων SQL και NoSQL, αποθηκών δεδομένων και λιμνών δεδομένων.
  3. Μέθοδοι καθαρισμού και προεπεξεργασίας δεδομένων, όπως η διαχείριση ελλιπών δεδομένων, η ανίχνευση ακραίων τιμών, η κανονικοποίηση και ο μετασχηματισμός δεδομένων.
  4. Τεχνικές Διερευνητικής Ανάλυσης Δεδομένων (Exploratory Data Analysis – EDA), αναγνώριση μοτίβων και τάσεων.
  5. Τεχνικές και εργαλεία οπτικοποίησης δεδομένων. Ανάλυση δεδομένων και στατιστικές μέθοδοι χρησιμοποιώντας τη γλώσσα Python.
  6. Εισαγωγή σε εργαλεία και τεχνολογίες μεγάλων δεδομένων όπως το Hadoop και το Spark.
  7. Εφαρμογές των μεγάλων δεδομένων στον ανταγωνισμό και στη ρύθμιση της αγοράς: τεχνικές ανάλυσης τιμών, αναγνώριση συσχετίσεων και ανίχνευση αθέμιτων πρακτικών.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τα χαρακτηριστικά και τη σημασία των μεγάλων δεδομένων στην οικονομική επιστήμη.
  • Έχουν ευρεία γνώση διαφόρων αρχιτεκτονικών συλλογής, ανάλυσης και αποθήκευσης μεγάλων δεδομένων.
  • Επιλέγουν και εφαρμόζουν κατάλληλες μεθόδους καθαρισμού και προεπεξεργασίας δεδομένων.
  • Χρησιμοποιούν τεχνικές διερευνητικής ανάλυσης δεδομένων (EDA).
  • Εφαρμόζουν μεθόδους οπτικής ανάλυσης δεδομένων.
  • Επιλέγουν και εφαρμόζουν κατάλληλες τεχνικές στατιστικής ανάλυσης με τη χρήση της γλώσσας Python.
  • Έχουν γνώσεις εργαλείων μεγάλων δεδομένων όπως Hadoop και Spark
  • Εφαρμόζουν εξειδικευμένες τεχνικές ανάλυσης δεδομένων για τον ανταγωνισμό και τη ρύθμιση της αγοράς.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα εισαχθούν στις τεχνικές μηχανικής μάθησης καθώς και στις μεθόδους της τεχνητής νοημοσύνης ενώ παράλληλα θα ενημερωθούν για την χρήση τους στην οικονομική δραστηριότητα. Επιπλέον, στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα εισαχθούν στην διαδικασία ανάπτυξης καινοτομίας (ανάπτυξη νέων προϊόντων/υπηρεσιών) και στην διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού (ανάπτυξη νέων διαδικασιών με αξιοποίηση ψηφιακής τεχνολογίας) μέσα από την σε βάθος ανάλυση των διαθέσιμων δεδομένων.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα διδαχθούν

  • πως να αναγνωρίζουν και να συνδυάζουν πολλαπλές πηγές δεδομένων,
  • τι είναι η μηχανική μάθηση,
  • τι είναι τεχνητή νοημοσύνη,
  • ποιες είναι οι σημαντικότερες τεχνικές μηχανικής μάθησης,
  • πως αξιοποιείται η μηχανική μάθηση στο πλαίσιο της λήψης αποφάσεων,
  • τι είναι πολυδιάστατα δεδομένα, δεδομένα με γεωγραφικό χαρακτήρα, και μεγάλα δεδομένα,
  • πως να οπτικοποιούν δεδομένα και πως να αναλύουν πολυδιάστατα δεδομένα και μεγάλα δεδομένα,
  • πως να εφαρμόζουν τεχνικές μηχανικής μάθησης με σκοπό την αναγνώριση προτύπων,
  • τι είναι τα νευρωνικά δίκτυα και πως χρησιμοποιούνται,
  • πως να δημιουργούν καινοτομία και πως να αναπτύσσουν νέα προϊόντα/υπηρεσίες μέσα από την σε βάθος ανάλυση των διαθέσιμων δεδομένών, κ.α.

Η έμφαση του μαθήματος θα δοθεί στις τεχνικές της μηχανικής μάθησης και της τεχνητής νοημοσύνης με μελέτες περίπτωσης. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα εισαχθούν στις τεχνικές αυτές μέσα από μελέτες περίπτωσης στους εξής τομείς οικονομικής δραστηριότητας: Ασφάλιση, Υγεία, Τραπεζική, Βιομηχανία, κ.α.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

 

  1. Εισαγωγή στην μηχανική μάθηση και στην τεχνητή νοημοσύνη
  2. Κύρια εργαλεία μηχανικής μάθησης
  3. Κύρια εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης Εφαρμογές

 

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος θα είναι σε θέση να:

  • κατανοούν τις έννοιες μηχανική μάθηση και τεχνητή νοημοσύνη.
  • κατανοούν τις αλλαγές που φέρνει η μηχανική μάθηση και η τεχνητή νοημοσύνη στις επιχειρήσεις και στην οικονομία.
  • Κατανοούν την αξία των δεδομένων για την λήψη αποφάσεων.
  • επιλέγουν τα καταλληλότερα εργαλεία μηχανικής μάθησης προκειμένου να αναλύσουν δεδομένα.

αξιοποιούν τις τεχνικές μηχανικής μάθησης προκειμένου να δημιουργήσουν καινοτομία βάσει των δεδομένων και καινοτόμες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Σκοπός του μαθήματος είναι η εμβάθυνση σε βασικές έννοιες του ενωσιακού δικαίου ανταγωνισμού, όπως:  η κατανόηση της  εξωεδαφικής εφαρμογής των ενωσιακών κανόνων ανταγωνισμού, η απαγόρευση του άρθρου 101 παρ. 1 ΣΛΕΕ, η κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης: θεωρητικές βάσεις και αντικείμενο προστασίας του άρθρου 102 ΣΛΕΕ, Έλεγχος της «Συγκέντρωσης επιχειρήσεων»

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Το αντικείμενο προστασίας του δικαίου του ελεύθερου ανταγωνισμού – Προστασία της οικονομικής ελευθερίας
  2. Η επιδίωξη της οικονομικής αποτελεσματικότητας
  3. Οι στόχοι δικαίου και πολιτικής ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  4. Η εξωεδαφική εφαρμογή των ενωσιακών κανόνων ανταγωνισμού
  5. Από τον Κανονισμό 17/62 του Συμβουλίου στον εκσυγχρονισμό του ενωσιακού δικαίου του ανταγωνισμού
  6. Ο Κανονισμός 1/2003 και η σχέση εθνικού και ενωσιακού δικαίου ανταγωνισμού
  7. Θεμελιώδη δικαιώματα και δίκαιο ανταγωνισμού
  8. Ρύθμιση της σχέσης εθνικών και ενωσιακών κανόνων ανταγωνισμού
  9. Η Οδηγία 2019/1 (ECN+) – Ενίσχυση των εξουσιών των αρχών ανταγωνισμού
  10. Η απαγόρευση του άρθρου 101 παρ. 1 ΣΛΕΕ
  11. Η εκ του Νόμου εξαίρεση του άρθρου 101 παρ. 3 ΣΛΕΕ
  12. Κανονισμοί Απαλλαγής κατά κατηγορία
  13. Αποφάσεις Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Γενικού Δικαστηρίου και Δικαστηρίου της ΕΕ
  14. Κάθετες συμφωνίες
  15. Κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης: θεωρητικές βάσεις και αντικείμενο προστασίας του άρθρου 102 ΣΛΕΕ
  16. Η Ανακοίνωση Προτεραιοτήτων της Επιτροπής ως προς την εξέταση του άρθρου 102 ΣΛΕΕ
  17. Η νομολογία του Δικαστηρίου της ΕΕ και η πρακτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
  18. Η σημασία του άρθρου 106 ΣΛΕΕ – ΥΓΟΣ
  19. Έλεγχος της «Συγκέντρωσης επιχειρήσεων» (Συγχωνεύσεις – Εξαγορές – Κοινές επιχειρήσεις) Κανονισμός (ΕΚ) 139/2004
  20. Δικαστικός έλεγχος αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κανονισμός 139/2004)
  21. Η Οδηγία 2014/104/ΕΕ περί αγωγών αποζημίωσης
  22. Η εφαρμογή του ενωσιακού δικαίου ανταγωνισμού από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Πρόστιμα, επιείκεια, διευθέτηση)
  23. Ο δικαστικός έλεγχος του ΓΔΕΕ και του ΔΕΕ – Νομολογία
  24. Άρθρο 107 ΣΛΕΕ Κρατικές Ενισχύσεις

Μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Οι φοιτητές θα κατανοήσουν τις βασικές αρχές και τις πηγές του δικαίου ανταγωνισμού της ΕΕ.
  • Θα αναγνωρίζουν τους σκοπούς και τη σημασία του δικαίου ανταγωνισμού για τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
  • Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναλύσουν και να ερμηνεύσουν τις κύριες νομοθετικές πράξεις και τις σχετικές νομολογίες στον τομέα του δικαίου ανταγωνισμού.
  • Οι φοιτητές θα αναπτύξουν δεξιότητες στην ανάλυση αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Οι φοιτητές θα μάθουν να εφαρμόζουν τις αρχές του δικαίου ανταγωνισμού σε πραγματικά περιστατικά και επιχειρηματικές πρακτικές.
  • Οι φοιτητές θα αναπτύξουν δεξιότητες στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων και στην προετοιμασία νομικών εγγράφων και γνωμοδοτήσεων.
  • Οι φοιτητές θα καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και θα μάθουν να αξιολογούν τις επιπτώσεις των επιχειρηματικών πρακτικών στην αγορά.
  • Οι φοιτητές θα βελτιώσουν τις δεξιότητές τους στην προφορική και γραπτή επικοινωνία νομικών ζητημάτων.
  • Οι φοιτητές θα κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ δικαίου ανταγωνισμού και οικονομικής πολιτικής της ΕΕ.
  • Οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναλύσουν τις οικονομικές επιπτώσεις των αποφάσεων ανταγωνισμού και των ρυθμιστικών παρεμβάσεων.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Στο μάθημα αυτό εξετάζονται τα κίνητρα και οι επιδράσεις των συγχωνεύσεων & εξαγορών (Σ&Ε) από τη σκοπιά της Πολιτικής Ανταγωνισμού.

Η ανάλυση θα γίνει μέσω της χρήσης εργαλείων της μικροοικονομικής και της βιομηχανικής οργάνωσης καθώς και μέσω της παρουσίασης μιας σειράς πραγματικών υποθέσεων/εφαρμογών  (case studies).

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Εισαγωγή
  2. Οριζόντιες Σ&Ε
  3. Κάθετες Σ&Ε
  4. Διαγώνιες Σ&Ε
  5. Σ&Ε σε Ψηφιακές Αγορές

Μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Εξοικείωση με την οικονομική ανάλυση των Συγχωνεύσεων & Εξαγορών (Σ&Ε) και την αντιμετώπιση τους από την Πολιτική Ανταγωνισμού.
  • Ανάπτυξη θεωρητικών γνώσεων και πρακτικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κατανόηση των εν λόγω θεμάτων.
  • Το μάθημα καλύπτει τόσο θεωρητικά θέματα που αφορούν επιχειρηματικές πρακτικές όσο και τις πρακτικές συνιστώσες μεταξύ της οικονομικής και της νομικής προσέγγισης των Σ&Ε.

 

Περιεχόμενο μαθήματος:

Οι σύγχρονες επιχειρήσεις καλούνται να δραστηριοποιηθούν σ` ένα έντονα ανταγωνιστικό και διεθνοποιημένο περιβάλλον, με κύρια χαρακτηριστικά το υψηλό κόστος απόκτησης και των απαιτούμενων πόρων, ραγδαίες κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές αλλαγές, εφαρμόζοντας πρακτικές διοίκησης, στα πλαίσια της κοινωνικής εταιρικής υπευθυνότητας. Σε αυτά τα πλαίσια, η αποτελεσματική διοίκηση αποτελεί πρωτεύον παράγοντα στα πλαίσια της υλοποίησης των στόχων των σύγχρονων επιχειρήσεων.

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες της οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων. Πρωτεύον στόχος της ύλης του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή με τις αρχές του Διοικείν.

Σκοπός του μαθήματος είναι η αναλυτική εξέταση των λειτουργειών του Μάνατζμεντ, μέσω της παροχής συγκεκριμένων θεωρητικών γνώσεων, ώστε ο αυριανός μάνατζερ να έχει κάνει κτήμα του την έννοια του Διοικείν, γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή, σε ποιες ενέργειες πρέπει να προβεί, ώστε να διοικήσει αποτελεσματικά την επιχείρηση στην οποία προΐσταται.

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • περιγράφουν τις λειτουργίες της Διοίκησης, τους ρόλους και τις απαιτούμενες ικανότητες του μάνατζερ.
  • περιγράφουν και να διακρίνουν τις δυνάμεις του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος που επηρεάζουν τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των σύγχρονων επιχειρήσεων.
  • αναγνωρίζουν και να αξιολογούν χαρακτηριστικά και στάδια λήψης αποφάσεων για ορθές ομαδικές και ατομικές αποφάσεις.
  • περιγράφουν τα είδη και τη διαδικασία προγραμματισμού δράσης των επιχειρήσεων για αποτελεσματική υλοποίηση της επιχειρηματικής στρατηγικής.
  • περιγράφουν τους τρόπους οργάνωσης, το πώς δημιουργείται η οργανωτική δομή, το πώς ορίζονται οι ρόλοι κι οι ευθύνες στα μέλη της επιχείρησης/ οργανισμού.
  • αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις πηγές δύναμης του ηγέτη – μάνατζερ, τι συνιστά η φύση της ηγεσίας και να περιγράφουν και να αξιολογούν την καταλληλότητα εφαρμογής των παραδοσιακών και σύγχρονων θεωριών της ηγεσίας.
  • περιγράφουν τι και πώς παρακινεί την ανθρώπινη συμπεριφορά στον εργασιακό χώρο, πώς δημιουργούνται οι αποτελεσματικές ομάδες εργαζομένων και δίνεται η διαχείριση των ατομικών και διομαδικών σχέσεων και ποια τα εμπόδια/ δυσκολίες αλλά και η διαδικασία και τα μέσα για αποτελεσματική διαπροσωπική και οργανωσιακή επικοινωνία.
  • αναγνωρίζουν, να αξιολογούν και να περιγράφουν την αναγκαιότητα και σκοπιμότητα της δημιουργίας συστημάτων ελέγχου και τον τρόπο λειτουργίας τους για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των συντελεστών, συστημάτων και διαδικασιών παραγωγής.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Γ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα θα περιγράψει τις διαφορετικές δομές της αγοράς σε όρους πραγματικού ανταγωνισμού σε σχέση με την οικονομική αποτελεσματικότητα. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στις διαρθρωτικές και συμπεριφορικές στρατηγικές που μπορούν να παρακωλύσουν τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό και να προκαλέσουν την αποτυχία στην αγορά. Η κατανόηση των αιτίων της αποτυχίας της αγοράς βοηθά στην ενημέρωση της πολιτικής που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν σε διάφορες αγορές. Για να διευκολυνθεί η σε βάθος κατανόηση του μαθήματος, είναι απαραίτητη η αναφορά σε πραγματικές μελέτες περιπτώσεων (case studies) τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο (Google/Android, GDF/Suez, Deutsche Telecom, EURIBOR, κ.λ.π).

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Εισαγωγικές έννοιες, εισαγωγή στην πολιτική ανταγωνισμού.
  2. Η έννοια και τα χαρακτηριστικά των δικτύων και των αγορών
  3. Ηλεκτρονικές επικοινωνίες και δίκτυα
  4. Πολιτική ανταγωνισμού και ψηφιακή οικονομία
  5. Συμπαιγνιακές συμπεριφορές και κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε αγορές της νέας οικονομίας
  6. Έλεγχος συγκεντρώσεων (οριζόντιες, κάθετες και διαγώνιες συγκεντρώσεις).
  7. Οικονομικά υποδείγματα ελέγχου συγκεντρώσεων (ex ante και ex post)
  8. Μελέτες Περιπτώσεων σε αγορές με επιδράσεις δικτύων (ενέργεια, ηλεκτρονικές επικοινωνίες, πληροφορική, μεταφορές).
  9. Έλεγχος κρατικών ενισχύσεων (State Aid control)

Mαθησιακά αποτελέσματα:

Στις σύγχρονες οικονομίες, η φύση του ανταγωνισμού και η οργάνωση των επιχειρήσεων στις αγορές είναι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές, την ποιότητα και την καινοτομία.

Σε πολλές περιπτώσεις η ένταση του ανταγωνισμού παράγει επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις ο αυξημένος ανταγωνισμός μπορεί να οδηγήσει σε αναποτελεσματικότητες και αυτό απαιτεί την κατάλληλη πολιτική που αποσκοπεί στη διαχείριση του ανταγωνισμού και, σε ορισμένες περιπτώσεις την άμεση ρύθμιση.

Αυτό το μάθημα θα επιτρέψει στους φοιτητές να εμπεδώσουν τη θεωρία της βιομηχανικής οργάνωσης σε ένα πρακτικό πλαίσιο ενώ παράλληλα θα έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν θέματα πολιτικής που προκύπτουν σε διάφορους τομείς.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα εστιάζει στον τρόπο με τον οποίο η Ηγεσία σε μια επιχείρηση ή οργανισμό μπορεί να ανταπεξέλθει στο σύγχρονο διεθνές μεταβαλλόμενο περιβάλλον στο οποίο εντείνεται διαρκώς ο ανταγωνισμός. Υπό αυτό το πρίσμα, το μάθημα αναφέρεται στις διαστάσεις του σύγχρονου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, που αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, την πρόσβαση στη χρηματοδότηση, τον ανταγωνισμό για πρώτες ύλες, τον ανταγωνισμό για την ΕΚΕ, κτλ. Περαιτέρω, εξετάζει τα κύρια συστατικά της ηγεσίας, με βάση την αρχή ότι η ηγεσία είναι δυναμική και όχι στάσιμη. Έτσι, γίνεται λόγος  για τη σχέση ηγέτη, οπαδών και περιστάσεων, και δίνει έμφαση στα χαρακτηριστικά και τις αξίες των ηγετών, στη χαρισματική ηγεσία, και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονοι ηγέτες και πώς ανταποκρίνονται σε αυτές. Ειδική έμφαση δίνεται, επίσης, στον ρόλο της συναισθηματικής νοημοσύνης στην επίλυση των προβλημάτων αυτών και στην «επιβίωση του ηγέτη».

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Διεθνής και εγχώριος ανταγωνισμός
  2. Μορφές ανταγωνισμού
  3. Έννοια και ρόλος Ηγεσίας
  4. Συστημική προσέγγιση της Ηγεσίας
  5. Ηγέτες και Μάνατζερς
  6. Ηγετική Συμπεριφορά και αποτελεσματικότητα
  7. Χαρακτηριστικά Ηγέτη

6.Ανάπτυξη της Ηγεσίας

  1. Συμμετοχική Ηγεσία
  2. Ηγετικοί Ρόλοι
  3. Χαρισματική και μετασχηματιστική Ηγεσία
  4. Ηγεσία, οργανωσιακή μάθηση και αλλαγές
  5. 11. Ηγεσία στις ομάδες

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα πρέπει να:

  • Έχει κατανοήσει τη σημασία του ρόλου κλειδί της Ηγεσίας στην επιτυχημένη λειτουργία των επιχειρήσεων και οργανισμών στο σύγχρονο απαιτητικό, ανταγωνιστικό και ευμετάβλητο περιβάλλον.
  • Διακρίνει την διαφορά μεταξύ του μάνατζμεντ και της ηγεσίας και ως μελλοντικό στέλεχος να εμπλουτίσει τον τρόπο σκέψης του σε θέματα έμπνευσης εμπιστοσύνης και υποκίνησης ατόμων και ομάδων.
  • Έχει αναπτύξει γνώσεις διαχείρισης αλλαγών

Περιεχόμενο μαθήματος:

Το μάθημα διερευνά την εφαρμογή της θεωρίας παιγνίων στην ανάλυση των αγορών ολιγοπωλίου. Καλύπτει θεμελιώδεις έννοιες της θεωρίας παιγνίων και εξετάζει την στρατηγική αλληλεπίδραση μεταξύ επιχειρήσεων σε ολιγοπωλιακό περιβάλλον. Οι φοιτητές θα μάθουν πώς οι επιχειρήσεις λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την τιμολόγηση, την παραγωγή και άλλες στρατηγικές μεταβλητές, λαμβάνοντας υπόψη τις ενέργειες και τις αντιδράσεις των ανταγωνιστών τους. Το μάθημα περιλαμβάνει επίσης εφαρμογές στην πολιτική ανταγωνισμού για την ερμηνεία των θεωρητικών εννοιών.

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Εισαγωγή στη Θεωρία Παιγνίων
  2. Στατικά Παίγνια Πληρούς Πληροφόρησης
  3. Δυναμικά Παίγνια Πληρούς Πληροφόρησης
  4. Στατικά Παίγνια Ατελούς Πληροφόρησης
  5. Προχωρημένα Θέματα στη Θεωρία Ολιγοπωλίου
  6. Εισαγωγή στις Δημοπρασίες
  7. Θέματα στη Θεωρία Δημοπρασιών
  8. Συνεργατικά Παίγνια
  9. Παιγνίδια Ολιγοπωλίου
  10. Ειδικά Θέματα στα Παιγνίδια Ολιγοπωλίου

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι επαρκώς ικανοί να:

  • Κατανοήσουν τις βασικές αρχές της θεωρίας παιγνίων και την εφαρμογή τους στην οικονομία.
  • Αναλύσουν στρατηγικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ επιχειρήσεων σε ολιγοπωλιακές αγορές.
  • Εξερευνήσουν διάφορα μοντέλα ολιγοπωλίου.
  • Εφαρμόσουν τις έννοιες της θεωρίας παιγνίων σε πραγματικά σενάρια της αγοράς.
  • Αναπτύξουν κριτική σκέψη και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων στο πλαίσιο της στρατηγικής λήψης αποφάσεων.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Στο μάθημα αυτό θα εξετάσουμε τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις ελέγχου κρατικών ενισχύσεων σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, τις επιπτώσεις τέτοιων μέτρων στην αγορά, καθώς και πρακτικά παραδείγματα (case studies)

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Η έννοια της κρατικής ενίσχυσης
  2. Τυπολογική κατάταξη μέτρων κρατικών ενισχύσεων
  3. Η νόθευση του ελεύθερου ανταγωνισμού από τα μέτρα κρατικών ενισχύσεων
  4. Ο έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
  5. Ο ρόλος των εθνικών αρχών και δικαστηρίων

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων από πλευράς δικαίου του ελεύθερου ανταγωνισμού.
  • Κατανοούν τη νομική θεωρία, των άρθρων της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της νομολογίας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και την πρακτική εφαρμογή μέσα από παραδείγματα (case studies)

Ενδεικτική κατανομή διδακτέας ύλης

  1. Πώς να γράψετε μια εργασία/διατριβή
  2. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες στην οικονομετρία και τη στατιστική
  3. Περιγραφικά στατιστικά στην R
  4. Εκτίμηση γραμμικής παλινδρόμησης στην R. Ερμηνεία αποτελεσμάτων.
  5. Εκτίμηση panel data σε Fixed Effects, Random Effects. Ερμηνεία αποτελεσμάτων.
  6. Εκτίμηση μοντέλων probit και ordered probit. Ερμηνεία αποτελεσμάτων

Μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να εξηγήσουν τη χρήση των σύγχρονων οικονομετρικών μεθόδων στα πλαίσια των οικονομικών. Επιπλέον, οι  φοιτητές θα είναι σε θέση να εφαρμόσουν οικονομετρικά εργαλεία σε σύνολα δεδομένων για να εξετάσουν και να ερμηνεύσουν τις σχέσεις μεταξύ οικονομικών μεταβλητών. Τέλος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να κατανοήσουν εμπειρικές αναφορές τρίτων σχετικά με οικονομικά θέματα.

Περιεχόμενο μαθήματος:

Κατά τη διάρκεια του τρίτου εξαμήνου των σπουδών τους, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές που επιλέγουν να εκπονήσουν διπλωματική εργασία πρέπει να αποφασίσουν το θέμα της εργασίας τους σε συνεργασία με τον ή τους επιβλέποντες καθηγητές.

Η εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας έχει σαν βασική αποστολή την:

α) εξειδίκευση του φοιτητή στον τομέα της έρευνας,

β) εμβάθυνση στη διαδικασία σκέψης και μεθοδολογίας της έρευνας

γ) εφαρμογή των γνώσεων που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων του Π.Μ.Σ.

Με την ολοκλήρωση της διπλωματικής εργασίας, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές θα είναι σε θέση να πραγματοποιούν τόσο βασική όσο και εφαρμοσμένη έρευνα σε θέματα πολιτικής ανταγωνισμού και ρύθμισης αγορών, ενώ παράλληλα θα αναπτύσσουν και θα προάγουν τη γνώση σε πεδία σχετιζόμενα με το αντικείμενο του προγράμματος σπουδών.

Στάδια διπλωματικής εργασίας:

  1. Επιλογή Θέματος
  2. Ανασκόπηση Βιβλιογραφίας
  3. Σύνταξη Ερευνητικού Θέματος (Πρόταση)
  4. Εκπόνηση Διπλωματικής Εργασίας
  5. Υποβολή και Παρουσίαση
  6. Υποβολή Αντιτύπων Διπλωµατικής Εργασίας

 

 

Μαθησιακά αποτελέσματα:

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση της διπλωματικής εργασίας, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να σχεδιάζει και να υλοποιεί μια καλά δομημένη ερευνητική μελέτη, επιλέγοντας κατάλληλες μεθόδους και εργαλεία για τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων.
  • Να αναλύει ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα με ακρίβεια και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα με βάση την υπάρχουσα βιβλιογραφία και τις θεωρητικές προσεγγίσεις του αντικειμένου.
  • Να συντάσσει μια πλήρη, συνεκτική και επιστημονικά τεκμηριωμένη διπλωματική εργασία, ακολουθώντας τα ακαδημαϊκά πρότυπα και τους κανόνες αναφοράς
  • Να παρουσιάζει με σαφήνεια και επαγγελματισμό τα αποτελέσματα της έρευνάς του σε ακαδημαϊκά ή επαγγελματικά κοινά, και να υποστηρίζει τα ευρήματα του έργου του με τεκμηρίωση.
  • Να εφαρμόζει και να συνδυάζει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησε κατά τη διάρκεια των μαθημάτων για την επίλυση πρακτικών ή θεωρητικών προβλημάτων στο πεδίο της έρευνας του.
  • Να αξιολογεί κριτικά την υπάρχουσα βιβλιογραφία, να εντοπίζει κενά και περιοχές προς διερεύνηση, και να συνεισφέρει στην προαγωγή της γνώσης στον τομέα του.
  • Να διαχειρίζεται αποτελεσματικά το χρόνο και τους πόρους κατά τη διάρκεια της ερευνητικής διαδικασίας, επιδεικνύοντας αυτονομία και ικανότητα στην οργάνωση.

Επικοινωνήστε μαζί μας